• |
  • 極速報價
  • |
  • 會員
  • 產品服務 / 串流版
  • 設定

22/10/2020

《經濟不停學》荷蘭好叻,創造股票市場,仲有史上首個經濟泡沫!

  • 加入最愛專欄
  • 收藏文章
  • 伍禮賢

    伍禮賢

    光大證券國際證券策略師,領導股票零售資料研究團隊專責分析香港及內地股票市場,亦負責研究和分析基金、債券及結構性產品,尋找與股票相關的各類資產類別的投資價值。

    經濟不停學

  投資市場成日都講金,但講得多難免成身俗氣。今日就嚟談談歷史,原來股市嘅起源喺嚟自荷蘭,股票交易原理同依家差唔多,荷蘭人仲身先士卒幫我哋試下經濟泡沫爆破係咩滋味,睇完先知道規管同透明度係咁重要㗎。

 

 

(Shutterstock圖片)

 

荷蘭國企發行世上第一張股票,原來係想分擔風險

 

 

(Shutterstock圖片)

 

  喺好耐好耐以前……16世紀歐洲變革,經歷一輪戰爭之後,我哋認識嘅荷蘭由西班牙帝國獨立咗出嚟。而打仗果陣一班有錢佬、生意人同技術工梗係要搵地方匿啦,佢哋當時去咗阿姆斯特丹,而呢個地方天然資源原來好豐富;可以想像到,當一個地方有人、有錢、有地理優勢,想唔發都幾難呀!於是到咗17世紀,阿姆斯特丹已經成為當時世界上最重要嘅港口之一,金融業更係活躍到令佢成為歐洲嘅金融中心。

 

  當時賺錢嘅方法主要係行船做貿易,但其實行船喺當時嚟講係好高風險嘅,可能會畀海盜打劫啦、水手暴亂、遇到海難、有傳染病,任何一樣嘢發生都有可能連人帶船全滅。為咗降低風險,一間國營企業荷蘭東印度公司(業務超多元,貿易之外有做僱傭兵、發行貨幣、開闢殖民地等,可以當佢做綜合企業)居然諗到條絕世好橋,就係發行50荷蘭盾嘅憑證,揸足三年之後,就會分到150盾。就係咁,佢哋係1606年就募資3650萬荷蘭盾。

 

  不過,事實上東印度公司覺得要分紅畀人好蝕,於是請人向等錢使嘅股東度買番憑證,再高價轉賣,於是1609年世界上第一個股票交易所「阿姆斯特丹證券交易所」就咁誕生啦!荷蘭人咁精明,難怪「Go Dutch(AA制)」都係以佢哋命名!

 

鬱金香花球造就期貨市場雛型,仲篤爆咗個泡

 

 

(Shutterstock圖片)

 

  一樣新興事物發展得快,係就係可以飲頭啖湯,但另外一個角度睇就係行先死先,有傳荷蘭同樣創造咗史上第一個經濟泡沫,「鬱金香泡沫」。呢一個泡沫嘅源頭相當眾說紛紜,總之當時鬱金香花種引入歐洲嘅時間好短,數量有限之下價格當然貴,得啲貴族先買得起,為咗體現身分,達官貴人紛紛追捧珍貴品種嘅鬱金香,令花花價大幅飆升,並吸引投機者加入炒作。不過好似上面咁講,由於阿姆斯特丹好搵得錢,當熱錢流晒入一個「孖屐」嘅負面影響就係通脹。

 

  因為實在太鐘意鬱金香,果陣個價顛到飛天,有指一棵名為「總督」嘅鬱金香球莖,價值3000荷蘭盾,可以交換包括8隻肥豬、4隻肥牛、兩噸牛油同一千磅芝士等等等等,而當時荷蘭人平均年收入只有150荷蘭盾。因為花係容易凋謝,所以投資者所交易嘅,只係連開咩色都唔知嘅鬱金香花球種莖,但一年四季都Trade得,商會仲開展「合約買賣」方式交易,根本係做緊期貨買賣,花球票據咪又飆升囉。

 

  後尾到1637年2月初,市場開始出現大量鬱金香,原本觀賞嘅買家因為太貴而唔買,市場一下子有大量存貨,又搵唔到買家,鬱金香價格一下子暴跌90%;而普通品種嘅鬱金香更加一文不值,於是個泡沫就爆咗啦。

 

  最終政府作出咗「允許買主在支付合同價格的3.5%之後中止合同」嘅決定,令票據失效。雖然好多人係一日千金散盡,但「股票」、「期貨」呢種概念就繼續順延開去,直到今日啦!

 

撰文:吳藹林

 

 《經濟通》所刊的署名及/或不署名文章,相關內容屬作者個人意見,並不代表《經濟通》立場,《經濟通》所扮演的角色是提供一個自由言論平台。

全新節目《說說心理話》青少年不可以戀愛!?真實個案講述驚心動魄經歷► 即睇

我要回應

你可能感興趣

放大顯示
師傅靈靈法

職場新常態

精選文章

  • 生活
  • DIVA
  • 健康好人生
專業版
HV2
精裝版
SV2
串流版
IQ 登入
強化版
TQ
強化版
MQ